Boris Valkov: Od Meta do własnego startupu AI
Boris Valkov, inżynier AI w Meta, brał udział w tworzeniu PyTorcha – jednej z największych bibliotek do uczenia maszynowego na świecie.
Podczas pracy w Meta Valkov zrozumiał, że sztuczna inteligencja "miała wkrótce odblokować nowe możliwości... w warstwie aplikacyjnej oprogramowania".
Pod koniec 2021 roku opuścił Meta, aby założyć Lace AI – startup, który opracował oprogramowanie do obsługi klienta napędzane AI, skierowane do firm z branży usług domowych.
Początki przedsiębiorczości
Pasja do biznesu narodziła się u Valkova już w dzieciństwie, gdy pomagał w rodzinnym sklepie spożywczym. Tam poznał znaczenie telefonicznej obsługi klienta. Jako dorosły postanowił połączyć swoje zainteresowanie AI z obsługą klienta – tak narodził się pomysł na Lace.
Korzystając z doświadczenia zdobytego w VMware i Meta, Valkov połączył siły ze Stanem Stoyanovem, aby wykorzystać AI w obsłudze klienta i pomóc firmom zwiększyć przychody.
Badanie rynku i koncepcja Lace
Duet przeprowadził rozmowy z ponad 100 firmami z różnych branż i odkrył, że w usługach domowych (jak HVAC, hydraulika czy dachy) wiele transakcji zaczyna się od telefonu do call center.
Lace opiera się na założeniu, że każdy taki telefon może zakończyć się sprzedażą – lub nie. Firma twierdzi, że jej oprogramowanie zwiększa szanse na konwersję takich połączeń.
Jak działa rozwiązanie Lace?
Oprogramowanie do analizy przychodów Lace wykorzystuje AI do badania wszystkich przychodzących połączeń, identyfikując przeoczone szanse sprzedażowe. W przeciwieństwie do konkurencji, analizuje 100% rozmów, a nie tylko ich próbkę. Jak mówi Valkov, system sprawdza każdą interakcję, "aby żaden potencjalny lead nie został pominięty".
Klienci i wzrost
Firma z Mountain View współpracuje z ponad 100 przedsiębiorstwami, w tym A1 Garage Door Service, Sage Home i Eco Plumbers. Valkov nie ujawnia dokładnych danych finansowych, ale przyznaje, że w 2024 roku Lace odnotowało 1000% wzrostu rocznych przychodów powtarzalnych (ARR). Model biznesowy opiera się na subskrypcji SaaS z opłatą miesięczną za agenta.
Nawet 1% wzrostu sprzedaży może znacznie wpłynąć na wyniki firm usługowych. Przykładowo, dla firmy z przychodem 300 mln dolarów to dodatkowe 3 mln. Niektórzy klienci Lace odnotowują dwucyfrowy wzrost przychodów.
Finansowanie i plany rozwoju
Lace pozyskało łącznie 19 mln dolarów od założenia w 2022 roku, w tym 5 mln w rundzie pre-seed (Canvas Ventures) i 14 mln seed (Bek Ventures). Inni inwestorzy to Horizon VC i współzałożyciel Snowflake. Valkov nie ujawnia wyceny, ale potwierdza, że seed to "up round".
Mehmet Atici z Bek Ventures podkreśla, że zainwestował w Lace ze względu na doświadczony zespół i trend wykorzystania AI w tradycyjnych branżach.
Obecnie Lace zatrudnia 20 osób, ale planuje potroić zespół dzięki nowemu finansowaniu.