Rynek autonomicznej nawigacji morskiej rośnie w siłę
Według prognoz rynek autonomicznej nawigacji, gdzie statki kierowane przez sztuczną inteligencję poruszają się samodzielnie, oszczędzając paliwo i czas, ma przekroczyć wartość 11 miliardów dolarów do 2028 roku. Firmy z tej branży mają więc otwarte drzwi do rozwoju. Jedną z nich jest Orca AI, która właśnie pozyskała 72,5 miliona dolarów w rundzie finansowania Serii B. Inwestycję poprowadziła firma Brighton Park Capital, a udział wzięli również dotychczasowi inwestorzy – Ankona Capital i Hyperlink Ventures. Londyńska spółka zebrała już ponad 111 milionów dolarów, w tym 23 miliony w zeszłorocznej rundzie finansowania.
Obronność kluczem do sukcesu
Co przyczyniło się do pozyskania nowych środków? W jednym słowie: obronność.
Orca AI, założona w 2018 roku przez CEO Yardena Grossa i CTO Dora Raviva, wykorzystuje sztuczną inteligencję do podejmowania decyzji i autonomicznego sterowania statkami. Bazuje na morskich danych wizualnych z ponad 80 milionów mil morskich. Dzięki AI możliwe jest znaczne ograniczenie kolizji i pozwolenie załogom na skupienie się na innych aspektach rejsu.
"Główny obszar działalności nadal skupia się na sektorze komercyjnym. Mamy już współprace i projekty pilotażowe" – powiedział Gross w rozmowie z TechCrunch. "Ale widzimy też szanse w sektorze obronnym, gdzie marynarki wojenne na całym świecie poszukują rozwiązań autonomicznych, które są bardziej opłacalne i wymagają mniejszej interwencji człowieka. Niedawno podpisaliśmy pierwszy kontrakt z sektora obronnego, wdrażając nasze rozwiązanie na okręcie wojennym."
Wsparcie Starlink i oszczędności
Wzrost Orca AI jest również napędzany przez ekspansję Starlink, który umożliwia przesyłanie danych w czasie rzeczywistym. Pozwala to na mapowanie tras, monitorowanie ruchu i wymianę kluczowych informacji.
"Starlink umożliwia nam zbieranie danych na dużą skalę bezpośrednio z czujników statków. To ogromna szansa" – dodał Gross.
Firma twierdzi, że analiza z 2024 roku wykazała, że system alarmowy Orca AI zmniejszył liczbę niebezpiecznych sytuacji na morzu o 54%, co przełożyło się na średnią oszczędność 100 000 dolarów na paliwie rocznie dla każdego statku.
Konkurencja nie śpi
Inne firmy działające w obszarze autonomicznej nawigacji morskiej to m.in. Avikus (spółka zależna Hyundai HD) oraz Sea Machines.