Klarna wykorzystuje AI do zwiększenia efektywności
W zeszłym roku Klarna ogłosiła ważną inicjatywę, w ramach której zaczęła wykorzystywać własne systemy sztucznej inteligencji, oparte na technologii OpenAI, w różnych obszarach swojej działalności.
Dla tej dużej firmy oferującej usługę "kup teraz, zapłać później" nie były to puste deklaracje. Spółka nie tylko zakończyła kosztowną umowę z Salesforce CRM, ale także ograniczyła procesy rekrutacyjne, powierzając część zadań wcześniej wykonywanych przez ludzi sztucznej inteligencji.
Wzrost wydajności dzięki AI
W poniedziałek Klarna poinformowała, że wdrożenie AI przynosi wymierne korzyści. Według najnowszych danych finansowych firma zmierza ku osiągnięciu 1 miliona dolarów przychodu na pracownika, podczas gdy rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 575 000 dolarów. Choć większość obszarów działalności stała się bardziej efektywna dzięki AI, największe oszczędności przyniosło ograniczenie kosztów obsługi klienta.
Zmiany w obsłudze klienta
W ubiegłym roku Klarna zapowiedziała zastąpienie około 700 etatowych pracowników obsługi klienta chatbotami. Jednak w zeszłym tygodniu firma ogłosiła, że klienci znów będą mieli możliwość rozmowy z żywym konsultantem.
Plany IPO wstrzymane
W marcu szwedzka firma złożyła dokumenty dotyczące długo oczekiwanej pierwszej oferty publicznej w USA. Plany te zostały jednak wstrzymane miesiąc później z powodu niestabilności na rynku akcji wywołanej zapowiedzią nowych ceł przez prezydenta Trumpa.
Mimo 13-procentowego wzrostu przychodów do 701 milionów dolarów w pierwszym kwartale 2025 roku, Klarna nie podała nowego terminu wznowienia przygotowań do debiutu giełdowego.