Tanie linie lotnicze podwajają swój udział w rynku, podczas gdy tradycyjni przewoźnicy utrzymują dominację regionalną
Linie lotnicze typu low-cost podwoiły swój udział w rynku, podczas gdy duże sieciowe przewoźnicy zachowują silną pozycję w regionie
DUBAJ, Zjednoczone Emiraty Arabskie – Według najnowszego raportu firmy analitycznej OAG pt. „Middle East Skies: A New Era of Competition, Capacity and Growth”, rynek lotniczy na Bliskim Wschodzie wzrósł o 5% od 2019 roku, co czyni go drugim najszybciej rozwijającym się regionem na świecie, zaraz po Azji Południowej (12%). Ten wzrost napędzany jest zarówno przez dynamiczny rozwój tanich linii lotniczych (LCC), jak i utrzymanie pojemności przez tradycyjnych przewoźników.
Emirates i Qatar Airways w światowej czołówce
Zarówno Emirates, jak i Qatar Airways znalazły się w Top 20 globalnych linii lotniczych pod względem pojemności w 2024 roku oraz w Top 10 pod względem dostępnych miejscokilometrów (ASK). Grupa Emirates, Saudia Group i Qatar Airways to trzy największe grupy lotnicze w regionie, które w 2024 roku obsłużyły łącznie 127 milionów miejsc odlatujących.
Rewolucja tanich linii lotniczych
Najbardziej spektakularny wzrost odnotowała jednak linia flynas, która zwiększyła swoją pojemność o 63% w 2024 roku w porównaniu z 2019, stając się najszybciej rozwijającym się przewoźnikiem w regionie. Tuż za nią znalazła się flydubai z 56% wzrostem. Obie linie obsłużyły po około 14,4 miliona miejsc odlatujących, przy czym flynas miała niewielką przewagę wynoszącą 25 000 miejsc.
Tanie linie lotnicze (LCC) stanowią obecnie 29% całej pojemności na Bliskim Wschodzie, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z 13% w 2014 roku. W ciągu ostatniej dekady pojemność LCC rosła średnio o 11,5% rocznie, znacznie przewyższając wzrost tradycyjnych przewoźników.
Kluczowe trendy na rynku
Egipt dominuje na trasach LCC w rozwijającym się rynku afrykańskim:
- 96% pojemności flyadeal do Afryki przypada na Egipt
- 81% pojemności flynas do Afryki przypada na Egipt
- 73% pojemności Air Arabia na trasach Bliski Wschód–Afryka przypada na Egipt
Tradycyjni przewoźnicy w regionie w dużym stopniu polegają na ruchu tranzytowym:
- 84% pasażerów Qatar Airways to podróżni tranzytowi
- 77% pasażerów Etihad to podróżni tranzytowi
- 66% pasażerów Emirates to podróżni tranzytowi
Najbardziej konkurencyjne trasy
Trasa Kair–Rijad (CAI–RUH) pozostaje jedną z najbardziej konkurencyjnych w regionie, z ośmioma przewoźnikami operującymi na tej trasie. Dużą konkurencję obserwuje się także na trasach Dubaj-Rijad (DXB-RUH) oraz Kair-Dżudda (CAI-JED). Z kolei rynek połączeń Dubaj-Londyn (DXB-LHR) jest bardziej skoncentrowany, z czterema liniami lotniczymi konkurującymi o pasażerów.
Komentarz eksperta
Filip Filipov, dyrektor operacyjny OAG, skomentował:
„Bliski Wschód, dzięki swojej strategicznej pozycji jako globalnego węzła komunikacyjnego oraz dynamicznemu rozwojowi zarówno tanich, jak i tradycyjnych linii lotniczych, stwarza bezprecedensowe możliwości. Ten dynamiczny rynek wyznacza kierunki dla przyszłych postępów w technologii lotniczej i doświadczeniach pasażerskich. W OAG z dumą wspieramy tę ewolucję.”
O OAG
OAG to wiodąca platforma danych dla branży turystycznej, oferująca kompleksowe informacje na temat podaży, popytu i cen biletów lotniczych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.oag.com.
Kontakt dla mediów
Zapytania medialne: pressoffice@oag.com