SoundCloud zmienia regulamin, umożliwiając trenowanie AI na muzyce użytkowników
SoundCloud najwyraźniej dokonał cichej zmiany w swoich warunkach korzystania z usługi, aby umożliwić firmie wykorzystywanie utworów przesyłanych przez użytkowników do szkolenia sztucznej inteligencji.
Nowe zapisy w regulaminie
Jak zauważył specjalista ds. etyki technologicznej Ed Newton-Rex, najnowsza wersja regulaminu SoundCloud zawiera klauzulę, która zezwala platformie na wykorzystywanie przesłanych utworów do „informowania, trenowania lub rozwoju” systemów AI.
„Wyraźnie zgadzasz się, że Twoje treści mogą być używane do informowania, trenowania, rozwoju lub jako dane wejściowe dla technologii lub usług sztucznej inteligencji jako część świadczenia usług” – brzmi fragment regulaminu zaktualizowanego 7 lutego.
SoundCloud wydaje się rościć sobie prawo do trenowania AI na muzyce przesyłanej przez użytkowników w swoich warunkach. Uważam, że mają wiele pytań do wyjaśnienia w tej sprawie.
Sprawdziłem archiwalne wersje – ten zapis został dodany do regulaminu 12 lutego 2024. Jestem użytkownikiem SoundCloud i nie widziałem żadnej informacji o tej zmianie...
Wyłączenia dla dużych wytwórni
Nowe zasady nie dotyczą utworów objętych „osobnymi umowami” z podmiotami posiadającymi prawa autorskie, takimi jak wytwórnie płytowe. SoundCloud ma liczne umowy licencyjne zarówno z niezależnymi wytwórniami, jak i dużymi wydawcami muzycznymi, w tym Universal Music i Warner Music Group.
Redakcja TechCrunch nie znalazła w ustawieniach platformy opcji wyraźnej rezygnacji z tego rozwiązania. SoundCloud nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.
SoundCloud stawia na AI
Podobnie jak wiele dużych platform dla twórców, SoundCloud coraz bardziej angażuje się w rozwój sztucznej inteligencji.
W zeszłym roku firma nawiązała współpracę z kilkunastoma dostawcami, aby wprowadzić na swoją platformę narzędzia AI do remiksowania, generowania wokali i tworzenia własnych sampli. W komunikacie z jesieni SoundCloud zapewniał, że partnerzy otrzymają dostęp do rozwiązań identyfikujących treści, aby „zapewnić właściwe uznanie i wynagrodzenie właścicielom praw”, oraz zobowiązał się do „przestrzegania etycznych i przejrzystych praktyk AI, które szanują prawa twórców”.
Trend wśród platform internetowych
W ostatnich miesiącach wiele platform hostingowych i społecznościowych zmieniło swoje zasady, aby umożliwić szkolenie AI na danych użytkowników. W październiku X (dawniej Twitter) zaktualizował politykę prywatności, zezwalając zewnętrznym firmom na trenowanie AI na postach użytkowników. We wrześniu LinkedIn zmienił regulamin, aby móc zbierać dane użytkowników do szkolenia AI. W grudniu YouTube zaczął zezwalać podmiotom zewnętrznym na trenowanie AI na filmach użytkowników.
Te zmiany spotkały się z krytyką użytkowników, którzy twierdzą, że polityka szkolenia AI powinna wymagać wyraźnej zgody (opt-in), a nie domyślnej zgody (opt-out), oraz że powinni otrzymywać wynagrodzenie za swój wkład w zbiory danych do trenowania AI.