TIER IV i Carnegie Mellon University łączą siły, aby wprowadzić nowy poziom autonomii w pojazdach
TOKIO, 24 kwietnia 2025 — TIER IV, lider w dziedzinie oprogramowania open-source dla autonomicznej jazdy, ogłasza strategiczną współpracę z Carnegie Mellon University (CMU), uznawanym za kolebkę autonomicznych pojazdów od 1984 roku. Celem tej współpracy jest rozwój koncepcji autonomii Level 4+, która łączy podejścia oparte na sztucznej inteligencji z najlepszymi praktykami robotyki, aby poprawić skalowalność, przejrzystość i bezpieczeństwo systemów autonomicznych.
Wzmocnienie współpracy poprzez Safety21
Partnerstwo zostanie dodatkowo wzmocnione dzięki zaangażowaniu w Safety21, centrum bezpieczeństwa transportu finansowane przez amerykański Departament Transportu, którym kieruje profesor Raj Rajkumar z CMU. TIER IV dołączył do Rady Doradczej Safety21, promując wartość otwartego oprogramowania Autoware, które stanowi podstawę zaawansowanych badań nad autonomiczną jazdą.
Tło: Od Level 4 do Level 4+
Tradycyjna autonomia Level 4 opiera się na metodach robotyki, takich jak uczenie maszynowe i szacowanie prawdopodobieństwa, wykorzystując wcześniej zdefiniowane mapy i zestawy danych. Nowa koncepcja Level 4+ stanowi krok pośredni między Level 4 a Level 5, pozwalając pojazdom działać w szerszym zakresie warunków dzięki elastycznemu rozszerzaniu stref operacyjnych (ODD).
Cechy systemu Level 4+
System Level 4+ nie wymaga przejęcia kontroli przez człowieka, ale może wykorzystywać dodatkowe informacje z zewnątrz, aby dynamicznie reagować na zmieniające się warunki. Jednocześnie system zachowuje pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo, nawet gdy uwzględnia zewnętrzne wskazówki strategiczne.
Wyzwania związane z AI
Choć modele end-to-end AI są obiecujące dla autonomii Level 4+, ich wdrożenie wiąże się z wyzwaniami, takimi jak wysokie wymagania dotyczące danych, ograniczona możliwość wyjaśniania decyzji oraz trudności w zapewnieniu bezpieczeństwa.
Zakres współpracy
TIER IV i CMU będą wspólnie rozwijać systemy autonomiczne oparte na Autoware, skupiając się na:
- Modularyzacji modeli AI end-to-end,
- Integracji z metodami robotyki,
- Wprowadzeniu mechanizmów bezpieczeństwa, takich jak tryb minimalnego ryzyka (MRM).
Plan na najbliższe lata
W pierwszym roku partnerzy opracują pojazd referencyjny z Autoware, który zostanie przetestowany w Tokio i Pittsburghu. W kolejnych latach skupią się na mechanizmach bezpieczeństwa niezbędnych do certyfikacji pojazdów.
Wypowiedzi liderów
"Ta współpraca łączy siły AI i robotyki, aby budować bezpieczniejsze i bardziej przejrzyste systemy autonomiczne" — mówi Shinpei Kato, założyciel TIER IV.
"Integracja modeli AI z systemami Level 4 to kluczowy krok naprzód" — dodaje profesor Raj Rajkumar z CMU.
O TIER IV
TIER IV to pionier oprogramowania Autoware, pierwszej na świecie otwartej platformy dla jazdy autonomicznej. Firma jest członkiem-założycielem Autoware Foundation.
O Carnegie Mellon University
CMU to światowej klasy uczelnia badawcza, lider w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji. Zespół Tartan Racing z CMU wygrał konkurs DARPA Urban Challenge w 2007 roku, co zapoczątkowało rozwój autonomicznych pojazdów.
O Safety21
Safety21 to centrum badawcze finansowane przez amerykański rząd, którego celem jest rozwój bezpieczniejszych technologii transportowych, w tym pojazdów autonomicznych i elektrycznych.
O profesorze Raj Rajkumar
Raj Rajkumar jest profesorem na CMU i pionierem w dziedzinie technologii autonomicznych pojazdów. Kieruje Safety21 oraz instytutem Metro21 Smart Cities.
Kontakt dla mediów
Źródło: TIER IV, Inc.