Uber Freight wprowadza nowe narzędzia AI dla zarządzania łańcuchem dostaw
Trzy lata temu, gdy pandemia wywołała chaos w firmach każdej wielkości, Luciano Sieber, dyrektor ds. łańcucha dostaw w Colgate-Palmolive, zorganizował "logistyczny blitz".
Dzięki temu lepiej zrozumiał, jak firma transportuje swoje produkty na całym świecie. Jednak pojawił się nowy problem: nadmiar danych.
Rok temu Sieber znalazł rozwiązanie – współpracę z Uber Freight. Dział logistyki i analityki Ubera od lat rozwija narzędzia oparte na sztucznej inteligencji do zarządzania dużymi zbiorami danych. Colgate-Palmolive było jedną z pierwszych firm, które wykorzystały nowy produkt Uber Freight – Insights AI, specjalny model językowy skoncentrowany na logistyce.
Teraz Uber Freight oficjalnie wprowadza zestaw funkcji AI dla firm transportowych na całym świecie. Obejmuje to rozwinięcie Insights AI (które pojawiło się dyskretnie w 2023 roku) oraz ponad 30 agentów AI zaprojektowanych do wykonywania kluczowych zadań logistycznych.
Uber Freight nie jest jedyną firmą wykorzystującą nowoczesną AI do optymalizacji łańcuchów dostaw. Flexport ogłosił swój zestaw narzędzi AI w lutym, a wiele startupów pomaga firmom w zarządzaniu danymi, redukcji zapasów i prognozowaniu popytu.
Jednak Uber Freight wierzy, że ich rozwiązania AI mogą szybko przynieść wymierne korzyści zarówno dużym klientom, jak i tysiącom innych firm. Wynika to z wiedzy i relacji, które firma budowała przez osiem lat działalności w obszarze transportu.
"Łańcuch dostaw to z natury problem bogaty w dane. Jest złożony, pełen niuansów, a AI może odgrywać fundamentalną rolę w jego kształtowaniu i przyspieszaniu" – powiedział Lior Ron, założyciel Uber Freight, w wywiadzie dla TechCrunch.
"Dążyliśmy do tego momentu"
Uber Freight rozpoczął działalność w 2017 roku jako prosta platforma brokerska, ale z czasem ewoluował w kierunku kompleksowego dostawcy usług logistycznych.
Wiele firm próbuje wdrażać sztuczną inteligencję (często z mieszanymi rezultatami), więc nie dziwi, że Uber Freight stawia na tę technologię. Ron studiował AI (wówczas zwaną "sieciami neuronowymi"), a później pracował z uczeniem maszynowym w Google Maps, gdzie zobaczył "potencjał cyfryzacji fizycznego świata".
"To doprowadziło mnie do przekonania, że łańcuch dostaw to przede wszystkim wyzwanie związane z danymi i technologią, które można przyspieszyć dzięki AI. Dążyliśmy do tego momentu od początku Uber Freight" – powiedział Ron.
Początkowo próby stworzenia "asystenta logistycznego" napotykały problemy – modele były niedokładne i działały poprawnie tylko w 60-70% przypadków. Teraz technologia jest "sprawdzona w boju" i osiąga 98% dokładności.
Model Insights AI został przeszkolony na danych dotyczących transportu towarów o wartości 20 miliardów dolarów rocznie. Klienci mogą zadawać złożone pytania, np. o najsłabsze punkty w sieci dostaw czy wszystkie przesyłki do konkretnego odbiorcy w danym roku.
"Co chcesz wiedzieć?"
Colgate-Palmolive stało się idealnym partnerem do testowania nowych narzędzi Uber Freight. Firma już wcześniej udostępniała pracownikom modele AI i wprowadziła obowiązkowe szkolenia z etyki AI.
"To zmienia rozmowę z dyskusji o obawach w pytanie, jak być bardziej efektywnym dzięki nowym technologiom" – mówi Sieber.
Insights AI pomaga np. identyfikować przewoźników, którzy nie realizują pełni zobowiązań kontraktowych. Wcześniej było to trudne do śledzenia w czasie rzeczywistym, ponieważ Colgate-Palmolive współpracuje z tysiącami przewoźników.
Kolejnym krokiem jest tworzenie proaktywnych rozwiązań. Uber Freight wykorzystuje swoją wiedzę o trasach, obiektach i cenach, aby sugerować oszczędności lub szybsze opcje transportu.
Choć pojedyncze sugestie mogą oznaczać oszczędności rzędu kilkuset dolarów, w skali całej sieci dostaw różnica jest znacząca. Sieber żartuje, że dyrektor finansowy Colgate-Palmolive najbardziej cieszy się z niższych kosztów logistyki.