Newsy AI
5 maja, 2025

ZEA wprowadza obowiązkowe zajęcia z zakresu sztucznej inteligencji od przedszkola — świat musi pójść w ich ślady

Zjednoczone Emiraty Arabskie wprowadzają obowiązkową naukę AI w szkołach Zjednoczone Emiraty Arabskie zainicjowały ogólnokrajowy program, który sprawi, że sztuczna inteligencja (AI) stanie się obowiązkowym przedmiotem dla wszystkich uczniów od przedszkola do 12 klasy. Od roku szkolnego 2025–2026 każda publiczna szkoła będzie włączać lekcje AI do podstawowego programu nauczania. (Władze ZEA wskazują, że polityka ta będzie […]
ZEA wprowadza obowiązkowe zajęcia z zakresu sztucznej inteligencji od przedszkola — świat musi pójść w ich ślady

Zjednoczone Emiraty Arabskie wprowadzają obowiązkową naukę AI w szkołach

Zjednoczone Emiraty Arabskie zainicjowały ogólnokrajowy program, który sprawi, że sztuczna inteligencja (AI) stanie się obowiązkowym przedmiotem dla wszystkich uczniów od przedszkola do 12 klasy. Od roku szkolnego 2025–2026 każda publiczna szkoła będzie włączać lekcje AI do podstawowego programu nauczania. (Władze ZEA wskazują, że polityka ta będzie obowiązywać we wszystkich szkołach publicznych, a szkoły prywatne prawdopodobnie dostosują się do krajowych wytycznych.) Celem jest przygotowanie młodych Emiratczyków na przyszłość zdominowaną przez technologię, wyposażając ich w umiejętności związane z AI od najmłodszych lat jako część szerszej strategii umacniania pozycji ZEA jako regionalnego lidera w dziedzinie AI i innowacji cyfrowych.

Struktura nowego programu nauczania AI

Nowy program nauczania AI jest starannie zaplanowany i dostosowany do wieku uczniów. Obejmuje siedem kluczowych obszarów wprowadzanych stopniowo wraz z postępami uczniów:

  • Podstawowe koncepcje: Zrozumienie, czym jest AI i jak działa (wprowadzane poprzez zabawę i opowiadania w przedszkolu).
  • Dane i algorytmy: Jak AI wykorzystuje dane i podstawy działania algorytmów.
  • Korzystanie z oprogramowania: Praktyczne zapoznanie się z narzędziami i aplikacjami AI.
  • Świadomość etyczna: Nacisk na etykę technologiczną, uprzedzenia i odpowiedzialne korzystanie z AI.
  • Zastosowania w rzeczywistym świecie: Przykłady wykorzystania AI w codziennym życiu i różnych branżach.
  • Innowacje i projektowanie: Praktyczne projekty rozwijające kreatywność i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem AI.
  • Polityki i zaangażowanie społeczności: Zrozumienie wpływu AI na społeczeństwo, implikacje polityczne i współpraca ze społecznością.

Program ten zapewnia, że uczniowie na każdym poziomie nauczania poznają odpowiednie do wieku koncepcje AI – od porównywania maszyn i ludzi w młodszych klasach po projektowanie systemów AI i analizowanie uprzedzeń algorytmicznych w szkole średniej. W ostatnich latach nauki uczniowie będą nawet ćwiczyć inżynierię promptów i symulować rzeczywiste scenariusze AI, aby przygotować się na studia i karierę zawodową.

Co istotne, materiał dotyczący AI będzie wpleciony w istniejące przedmioty (w ramach Informatyki, Projektowania Kreatywnego i Innowacji) bez wydłużania godzin lekcyjnych, a zajęcia będą prowadzone przez specjalnie przeszkolonych nauczycieli. Ministerstwo Edukacji zapewnia szczegółowe przewodniki, plany lekcji i przykładowe aktywności, aby wspierać nauczycieli w realizacji programu.

Przygotowania i wdrożenie

Polityka ta została zatwierdzona przez rząd ZEA w maju 2025 roku, a jej wdrożenie zaplanowano na rok szkolny 2025–26. W okresie 2024–25 Ministerstwo Edukacji współpracowało z lokalnymi i międzynarodowymi ekspertami, aby opracować treści i szkolić nauczycieli. Programy pilotażowe były już w toku – na przykład Code.org rozpoczął współpracę z Ministerstwem Edukacji ZEA w 2023 roku w celu włączenia informatyki i AI do programu nauczania. Wybrane szkoły i nauczyciele testowali wstępne moduły AI w ciągu ostatniego roku, dostarczając informacji zwrotnych, które posłużyły do udoskonalenia oficjalnego programu (współpracowano m.in. z Uniwersytetem AI Mohameda bin Zayeda i Emirates College for Advanced Education). Dzięki temu ZEA rozpoczyna rok szkolny 2025 z gotowym programem i grupą nauczycieli przeszkolonych w zakresie nauczania AI.

Motywacja polityczna i wizja

Przywódcy ZEA postrzegają tę inicjatywę jako strategiczną inwestycję w przyszłość kraju. Sarah Al Amiri, minister edukacji ZEA, stwierdziła, że wprowadzenie AI na wszystkich poziomach nauczania to „strategiczny krok, który modernizuje narzędzia edukacyjne i wspiera pokolenie młodych ludzi rozumiejących etykę technologiczną, zdolnych tworzyć inteligentne, lokalnie odpowiednie rozwiązania przyszłych wyzwań”.

Program jest zgodny z krajową strategią AI ZEA i wizją gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach. Wprowadzając wiedzę o AI na wczesnym etapie, ZEA ma nadzieję rozwijać lokalne talenty technologiczne i zmniejszyć zależność od zagranicznych ekspertów, zwiększając tym samym konkurencyjność gospodarczą i suwerenność technologiczną na Bliskim Wschodzie. Decyzja ta wynika również z mandatu przywódców ZEA: szejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum (władca Dubaju i wiceprezydent ZEA) ogłosił, że AI stanie się obowiązkowa w szkołach jako część szeroko zakrojonych reform mających na celu wdrożenie AI w administracji, edukacji i przemyśle. W skrócie, przekaz polityczny jest taki, że edukacja w zakresie AI jest kluczowa dla przetrwania i sukcesu kraju w nadchodzących dekadach.

Kluczowi interesariusze i wsparcie

Ministerstwo Edukacji realizuje ten plan we współpracy z głównymi podmiotami z sektora technologicznego i edukacyjnego. Wśród kluczowych partnerów są Presight (firma z grupy G42) i AIQ (inicjatywy skupione na AI), które pomagają w tworzeniu treści i platform. Zaangażowane są również dedykowany uniwersytet AI ZEA (MBZUAI) oraz Emirates College for Advanced Education, które uczestniczą w projektowaniu programu i szkoleniu nauczycieli.

Wykorzystano również międzynarodową wiedzę specjalistyczną: eksperci od programów nauczania z Code.org współpracowali z Ministerstwem nad modernizacją treści informatycznych, a założyciel Code.org, Hadi Partovi, pochwalił ZEA za „przewodzenie w modernizacji programu nauczania K-12 poprzez informatykę i AI”. To wielostronne podejście pozwoliło ZEA działać szybko – w ciągu niespełna dwóch lat przeszli od planowania do ogólnokrajowego wdrożenia.

Choć pełne wdrożenie dopiero się rozpoczyna, wstępne opinie szkół uczestniczących w pilotażu i ekspertów edukacyjnych są pozytywne. Nauczyciele zaangażowani we wczesne szkolenia zgłaszają duże zaangażowanie uczniów w zajęcia związane z AI, zauważając, że nawet małe dzieci wykazują ciekawość wobec AI, gdy jest przedstawiana poprzez gry i opowiadania. Urzędnicy ZEA podkreślają, że kraj jest „wśród pierwszych”, który wprowadza takie rozwiązania na skalę krajową, i wyraźnie widać dumę z bycia liderem.

Jak inne regiony radzą sobie z edukacją w zakresie AI

Mimo rosnącego konsensusu co do znaczenia wiedzy o AI, niewiele krajów posunęło się tak szybko jak ZEA, aby wprowadzić obowiązkową edukację w tym zakresie dla wszystkich uczniów. Poniżej przegląd obecnej sytuacji w zakresie polityki edukacji AI w głównych regionach świata:

Stany Zjednoczone

USA nie mają ogólnokrajowego obowiązkowego programu nauczania AI na poziomie K-12, a standardy edukacyjne są w dużej mierze ustalane na poziomie stanowym lub lokalnym. Do niedawna tematy związane z AI w amerykańskich szkołach były doraźne – ograniczały się do przedmiotów fakultatywnych, kółek kodowania lub indywidualnych inicjatyw nauczycieli.

W kwietniu 2025 roku Biały Dom wydał Rozwijanie edukacji AI dla amerykańskiej młodzieży, uznając, że „wczesna nauka i ekspozycja na koncepcje AI” są kluczowe dla przyszłej siły roboczej. Zarządzenie to powołało federalną grupę zadaniową i wezwało do integracji AI w edukacji oraz szkolenia nauczycieli, sygnalizując świadomość na wysokim szczeblu. Są to jednak zalecenia polityczne i alokacje środków, a nie obowiązkowy program dla wszystkich szkół. W związku z tym wdrożenie zależy od stanów.

Dwupartyjna grupa zadaniowa Izby Reprezentantów ostrzegała pod koniec 2024 roku, że „nauczyciele K–12 potrzebują zasobów, aby promować wiedzę o AI” i że większość nauczycieli nie ma odpowiedniego przygotowania do nauczania AI. Niektóre stany zaczęły działać – na przykład Kalifornia przyjęła ustawę zachęcającą do dodawania koncepcji AI do programu nauczania, a stany takie jak Ohio i Maryland opracowały ramy edukacji AI i warsztaty dla nauczycieli. Organizacje non-profit i uniwersytety (np. inicjatywa RAISE MIT) również wkraczają, tworząc moduły edukacyjne AI dla szkół.

Mimo to, w porównaniu ze zjednoczonym ogólnokrajowym wdrożeniem w ZEA, podejście USA pozostaje fragmentaryczne i powolne, z dużymi różnicami: ekspozycja ucznia na AI może zależeć wyłącznie od jego kodu pocztowego. Eksperci porównali tę sytuację do nowego „momentu Sputnika”, argumentując, że szybkie ruchy Chin i innych w edukacji AI powinny być sygnałem alarmowym dla Ameryki, aby uniknąć pozostania w tyle.

Europa (UE i Wielka Brytania)

W całej Europie rośnie zainteresowanie edukacją AI, ale nie ma jeszcze ogólnoregionalnego obowiązku ani jednolitej strategii. Plan działania UE w zakresie edukacji cyfrowej (2021–2027) zachęca państwa członkowskie do aktualizacji programów nauczania na erę cyfrową (w tym AI i wiedzy o danych), jednak edukacja pozostaje kompetencją narodową, a postępy różnią się w zależności od kraju.

Finlandia była pionierem, wprowadzając elementy AI i uczenia maszynowego do programu nauczania w szkołach średnich i oferując bezpłatne kursy AI dla obywateli, co odzwierciedla dążenie do cyfrowej sprawności. Włochy prowadziły programy pilotażowe wykorzystujące narzędzia AI do poprawy nauczania umiejętności cyfrowych. Francja i Niemcy skupiły się dotąd na wytycznych i szkoleniu nauczycieli: na przykład konferencja ministrów edukacji Niemiec w 2024 roku zatwierdziła zalecenia dotyczące integracji AI w klasach i ustalenia wytycznych etycznych, ale nie wprowadziła obowiązkowego kursu AI we wszystkich szkołach.

Wielka Brytania, poza UE, podobnie uwzględniła niektóre tematy związane z AI w zaktualizowanym programie nauczania informatyki (obejmującym algorytmy i dane), ale nie ma obowiązkowego kursu AI dla wszystkich uczniów. Ogólnie rzecz biorąc, kraje europejskie podejmują ostrożne, stopniowe kroki – aktualizując zajęcia z informatyki i ICT, aby wspomnieć o AI, wprowadzając inicjatywy kodowania lub oferując fakultatywne przedmioty związane z AI. Brakuje jednak śmiałej, strategicznej wizji, aby wiedza o AI była powszechna na poziomie K-12. Decydenci w Europie często wskazują na wyzwania, takie jak przeładowanie programów nauczania, przygotowanie nauczycieli i obawy etyczne; w rezultacie wdrożenia są powolne.

To ostrożne podejście spotkało się z krytyką niektórych pedagogów, którzy obawiają się, że Europa może pozostawać w tyle w kształceniu talentów w dziedzinie AI. „Systematyczna integracja” AI w szkolnictwie jest postulowana przez liderów myśli, ale w 2025 roku żaden europejski kraj nie ma programu tak kompleksowego jak ZEA. Różnica jest widoczna: podczas gdy Europa debatuje, inni już wdrażają.

Chiny

Chiny uznały strategiczne znaczenie edukacji AI i agresywnie dążą do jej integracji w szkolnictwie. Rząd Chin ogłosił, że do września 2025 roku wszystkie szkoły podstawowe i średnie w kraju będą obejmować obowiązkowe nauczanie AI, zaczynając już od pierwszej klasy. Oficjalna polityka wymaga co najmniej 8 godzin lekcyjnych rocznie poświęconych AI dla każdego ucznia, z programami dostosowanymi do każdego poziomu – młodsi uczniowie poznają podstawowe koncepcje AI, uczniowie szkół średnich badają rzeczywiste zastosowania AI, a starsi uczniowie zgłębiają zaawansowane tematy i projekty innowacyjne związane z AI.

Plan ten opiera się na pilotażach w miastach takich jak Pekin, które wcześniej wprowadziły obowiązkowe kursy AI w lokalnych szkołach. Ministerstwo Edukacji Chin opracowało nawet podręczniki AI i nadchodzącą „białą księgę edukacji AI”, aby poprowadzić ogólnokrajowe wdrożenie. Polityczna motywacja jest jasna: Chiny postrzegają biegłość w AI jako kluczową dla ambicji zostania globalną potęgą technologiczną.

Wprowadzając ponad 200 milionów uczniów w podstawy AI, Chiny chcą stworzyć ogromną pulę pracowników i badaczy zdolnych do pracy z AI. Urzędnicy chińscy podkreślają, że wczesna edukacja AI zbuduje pokolenie wykwalifikowane w nowych technologiach, wzmacniając zdolności innowacyjne kraju. W efekcie Chiny uczyniły wiedzę o AI filarem swojego rozwoju narodowego – stanowisko to jest wzmacniane przez znaczne inwestycje rządowe w laboratoria AI dla szkół i programy szkolenia nauczycieli.

W porównaniu z ZEA, podejście Chin jest podobnie odgórne i obowiązkowe, choć dostosowane do znacznie większego systemu (i obecnie ukierunkowane na minimalny standard 8 godzin/rok, co jest mniej intensywne niż zintegrowane cotygodniowe lekcje w ZEA). Podsumowując: Chiny są jednym z nielicznych głównych graczy dorównujących pilności ZEA – i prawdopodobnie na dobrej drodze, aby nawet przewyższyć ZEA pod względem liczby uczniów – podczas gdy wiele innych krajów jeszcze nie nadążyło.

Indie

Indie podjęły pierwsze kroki w kierunku włączenia AI do edukacji szkolnej, ale ich podejście jest jak dotąd stopniowe i nie jest jeszcze powszechne. Narodowa Polityka Edukacyjna (NEP) 2020 podkreślała potrzebę współczesnych umiejętności, takich jak kodowanie i AI, a kolejne komitety proponowały sposoby wdrożenia tego.

W 2019 roku krajowa Centralna Rada Szkolnictwa Średniego (CBSE) wprowadziła Sztuczną Inteligencję jako przedmiot fakultatywny dla klas 8 i wyższych oraz nawiązała współpracę z firmami technologicznymi (takimi jak Intel), aby opracować program AI. Ten program fakultatywny obejmuje tematy takie jak widzenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego i nauka o danych, oraz zachęca uczniów do tworzenia projektów AI o wpływie społecznym.

Pod koniec 2019 roku około 883 szkoły przyjęły program fakultatywny CBSE, docierając do ponad 71 000 uczniów – to znaczący początek, ale tylko ułamek spośród 1,5 miliona szkół w Indiach. Uznając potrzebę pójścia dalej, w 2023 roku komitet ekspertów w ramach krajowego programu szkolenia AI zalecił wprowadzenie kursów AI od klasy 6 we wszystkich szkołach. Chodzi o dostosowanie edukacji AI do krajowych ram umiejętności i opracowanie wspólnych wytycznych, aby stany mogły wdrażać je jednolicie.

Urzędnicy rozważali wprowadzenie kodowania i AI jako obowiązkowych elementów do 2025 roku w ramach zaktualizowanych standardów programowych, ale w połowie 2025 roku nie przełożyło się to jeszcze na ogólnokrajowy obowiązek. Wyzwania, takie jak szkolenie nauczycieli, infrastruktura i zróżnicowany system edukacji zarządzany przez stany, oznaczają, że wdrożenie jest powolne.

Niektórzy indyjscy stanowi są bardziej zaawansowani – na przykład Kerala zintegrowała podstawowe koncepcje AI w ramach swoich kursów ICT i wprowadziła obowiązkowe kodowanie w młodszych klasach. Jednak Indie nie mają jeszcze skoordynowanej, egzekwowanej polityki edukacji AI na poziomie krajowym. Skupiono się na programach pilotażowych, tworzeniu treści i zachęcaniu szkół do udziału. Decydenci wydają się jednak świadomi, co jest stawką: liderzy indyjskiego przemysłu IT i doradcy rządowi często wskazują na ogromną populację młodzieży w Indiach i ostrzegają,

Kategorie
Podziel się

Nowe aplikacje ai

Sztuczna inteligencja generuje interaktywną dokumentację dla repozytoriów GitHub.
Aplikacja SQL desktopowa oparta na sztucznej inteligencji do szybkiego zarządzania bazami danych.
Narzędzie monitorujące AI, wysyłające alerty o problemach i sukcesach.
Edukacyjna gra polegająca na przesuwaniu palcem, która wzbogaca naukę dla dzieci.
Platforma oparta na sztucznej inteligencji do zarządzania recenzjami Google i zwiększania lokalnej pozycji w wyszukiwarkach.
Biblioteka podpowiedzi AI służąca do organizowania i ulepszania podpowiedzi.

Wdrożymy dowolną automatyzację ai w twojej firmie.

ZLEĆ NAM TO!

Wdrożymy dla Ciebie tę automatyzację i otrzymasz szkolenie jak obsługiwać

  • Trwa kilka dni
  • Jednorazowa opłata 
  • Szkolenie z obsługi
szablony automatyzacji
Planeta AI 2025 
magic-wandmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram